Dekleta v znanosti
Odkar se šestnajstletna Shriya Reddy zaveda, se je navduševala nad znanostjo. Že pri sedmih letih je prebirala biološke knjige, ko je mati študirala za za zdravniški strokovni izpit.
V šestem razredu se je že udeleževala zahtevnih znanstvenih tekmovanj. Med poletnimi počitnicami pred vstopom v deveti razred je začela raziskovati v laboratoriju za bioinženiring na Državni univerzi Wayne v Detroitu v Michiganu in razvila neinvazivni postopek za hitro diagnosticiranje melanomskih sprememb. Projekt ji je prinesel eno glavnih nagrad na uglednem Mednarodnem sejmu znanosti in inženirstva (ISEF) maja letos. “Znanost ugotavlja, kako in zakaj se reči dogajajo,” pravi Reddyjeva. “Res se želim ukvarjati s tem.”
Njena zagnanost se ujema z vse odločnejšim zavzemanjem ZDA za povečanje števila študentk, ki želijo delovati v znanosti, tehnologiji, inženirstvu in matematiki (program STEM). Univerze in druge ustanove, od Nase do ameriške mornariške akademije, prirejajo posebne dneve STEM za dekleta. Organizacije, kot je Newyorška akademija znanosti, povezujejo ženske, ki že delajo v STEM, z dekleti, ki potrebujejo nasvete in mentorstvo. ISEF, program Družbe za znanost in javnost iz Washingtona, ponuja forum za izbrane dijake, ki nato tekmujejo na mednarodni ravni.
Letos je bilo finalistov 1842, med njimi je bilo približno enako pripadnikov obeh spolov in tri od štirih glavnih nagrad so dobile mlade ženske, med njimi Reddyjeva. “Že samo to, da sem imela možnost pridobiti takšno izkušnjo, me je povsem prevzelo,” pravi. Mary Sue Coleman, biokemičarka in predsednica Združenja ameriških univerz, je optimistična glede prihodnosti žensk v znanosti. Ko se je v dijaških letih – leta 1959 in 1960 – udeležila sejma ISEF, je bilo med sodelujočimi približno 35 odstotkov deklet. Uravnoteženost med spoloma je pomembna, pravi, ker ženske prinašajo nove poglede na reševanje zahtevnih znanstvenih vprašanj. “Ljudje, ki imajo drugačne življenjske izkušnje, se vprašanj lotevajo drugače,” pravi.
A razlike ostajajo. Letos je bilo na tekmovanju ISEF v mikrobiologiji in biokemiji več mladih žensk kot moških, toda med finalisti v matematiki in inženirstvu jih je bila samo tretjina. Več žensk dobiva akademske nazive iz STEM, toda večino profesorskih mest in vodilnih položajev v gospodarskih panogah, ki temeljijo na teh področjih, zasedajo moški, pravijo v Združenju za ženske v znanosti. Kljub temu se položaj spreminja, trdi Maya Ajmera, predsednica in izvršna direktorica Družbe za znanost in javnost.
Mlade domiselne in vztrajne ženske izkoriščajo tehnologijo za spoprijemanje z vprašanji in izzivi, ki jih zanimajo, pa najsi je to inženirstvo, katerega namen je povečati prehransko vrednost riža, ali uporaba kvačkanja za izdelavo nosljivega pripomočka Bluetooth. Za te mlade znanstvenice “bo drugače”, pravi Maya Ajmera. “Trdno sem prepričana, da je ta generacija deklet v veliko boljšem položaju za spoprijem z najzahtevnejšimi težavami sveta, kot so bile njihove predhodnice.”